Добрата критика е лично мнение, поднесено интелигентно. Интервю с критика Чандлър Бър на страницата VPP Портал

22 март 2012

Comme des Garçons 2, Comme des Garçons




лансиран 1999 г.
Eau de Parfum
Olfactive Group: Chypre Floral





355 парфюма



съдържа базата данни basenotes.net, ако я претърсваш по година на лансиране 1999-та. Прехвърляйки имената им я отчитам като парфюмно стандартна при фона на “Матрицата”*, на киберпънк вълната и апокалиптичните предсказания за свършек на света, които помня. Изглежда нито тревогите на милениума, нито хектичното време като цяло, са се отразили в парфюмните флакони: 99-та е годината на Allure (Chanel), Baby Doll Paris (Yves Saint Laurent), Organza Indécence (Givenchy), Rococo (Joop!), Ultraviolet (Paco Rabanne). Кой от кой по-еднозначно женствен, с екстрахирана ароматна динамика или застинал в антидинамично поле. Сравнен с тях - Comme des Garçons 2 е като 4D кино пред черно-бяла лента. Той и сега стои футуристично ефектен – независимо, че нестандартните парфюми са отдавна в изобилие, пък за времето си е аромат от хай-тек лаборатория.



Лабораторно


химичен е принципно негативен отзив за парфюмите, който има предвид кух и изкуствен аромат. Comme des Garçons 2 е само изкуствен, доколкото не мирише на нищо естествено и определено от природата. Ухае абстрактно на синтетично, ароматизирано мастило за химикалка. Подобно на клонинга си Flower Power, този протопип ми спомня колко завиждах за един комплект ароматизирани химикали, които бяха донесли на съученичка от чужбина. В комплектите сега има ягодови, прасковени и други, но и една, която пише и мирише в лилаво. Точно за нея трябва да съм завиждала най-много, за да нося с такова удоволствие Comme des Garçons 2.

Парфюмът


е иницииран наистина от мастило, не просто на мен ми мирише така. Нестандартната дизайнерка и създателка на Comme des Garçons – японката Rei Kawakubo иска да внуши sumi-e с аромата. Sumi-e е японското за калиграфско рисуване само с мастило (sumi) върху коприна или оризова хартия. Принадлежи на Китай като произход, а стига до Япония и Корея около XIII в. чрез зен монасите. Техниката на рисуване е само с черно мастило, като различни нюанси на черното заместват цветовете на дъгата. За да си добър в традиционното изкуство трябва да си човек на чувствата. Поговорката “стани розата, за да я нарисуваш” се отнася именно за sumi-e.


Comme des Garçons 2


е рисуван с много чувство, но не е чувствен. Хладнокръвен е и металически резлив. Крия се зад него, когато искам емоционален параван. Когато тоест, не желая да съм видимо емоционална, а да влагам онази умереност в излъчването, която подчинява и респектира обкръжението. Хладно металният аромат от парфюма има интересната способност да атакува носоглътката (не само ноздрите). Оттам да охлажда и метализира леко гласа ми до онази безпристрастност, която винаги заставя хората да слушат. В същото време ухая модерно и абстрактно цветно. Не съм прозрачна от момина сълза, нито съблазнителна от роза, даже и нежна не съм, но ухая все пак на някакви странни цветя. Неопределени, но от студената гама на тъмно-лилавото, където е сухата лавандула например. От подправките във флакона различавам ободрително свежия кориандър, от който погледът ми става бистро лъскав, без да е мокър. Листа на салвия трябва да са причината за косвеното ми чувство на ментолова хладина, а индийско орехче - премерено на върха на ножа - да я прави изтръпнала, не буквално свежа хладина. Ароматът обира металическите си обозначения, както аз сгъвам паравана като преценя, че не ми е нужна защита. След час, от предупредителната за респект сигнализация, остава само добронамереният, но все таки хладен остатък, който оприличавам на прополис.


В закономерното


отнасяне на парфюм към сезон, Comme des Garçons 2 е без такъв. Заради избистрящата и фокусна хладина, мога само формално да го причисля към умереното лято. Иначе, по смисъла си, е неутрален и неутрализиращ. Достатъчно динамичен за да не заспя нито аз, нито другите около мен; равноотдалечен от всички емоционални парфюмни послания (нелабилен) и абстрактно шиков. С дозатор за самообладание.

_____________________________________________
* култовата научна фантастика The Matrix (1999 г.); режисьори и сценаристи Братя Уашовски

1 коментар:

Анонимен каза...

Много хубаво описание. Съвсем му пасва на парфюма. Поздравления!

Публикуване на коментар